edellinen   etusivu    KK-files  seuraava

Ursula K. LeGuin:
The Left Hand of Darkness

Esittely: Marko Ikäheimo


Arvostellut versiot:

englanninkielinen
The Left Hand of Darkness
alkuperäinen versio 1969
ISBN 0-441-47812-3
pehmeäkantinen, 304 s., $6,99
Ace science fiction
kirjailijan esipuhe

suomennos
Pimeyden vasen käsi
ISBN 951-0-13456-2
kovakantinen, 302 s.
kääntäjä Kalevi Nyytäjä
WSOY, 1986

Klikkaa isompaan versioon Muinaisina aikoina Hainin planeetalta kotoisin olevat humanoidit asuttivat monia universumin planeettoja. Joillakin siirtokunnissaan hainilaiset suorittivat kokeita, kuten Maassa humanoidien asuttamisesta kotoperäisen eläimistön joukkoon. Gethenissä he menivät vieläkin pidemmälle.

Jääkauteen siirtyneen Gethenin asukkailla ei ole kiinteää sukupuolta. Suunnilleen kerran paikallisessa kuunkierrossa getheniläinen tulee kemmeriin, jonka loppuvaiheessa hänen mies- tai naispuoliset sukupuolipiirteensä korostuvat hänen kemmerkumppaninsa omaksuessa vastakkaisen sukupuolen. Mikäli kemmerin lopussa tapahtuu hedelmöittyminen, naispuoliset osapuolen sukupuolipiirteet jäävät vallitseviksi raskauden ja imetyksen ajaksi.

Tällaisen sukupuolisuuden vaikutukset yhteiskuntaan ovat järisyttävät. "Heikompaa sukupuolta" ei ole laisinkaan, koska periaatteessa kuka tahansa hedelmällinen getheninläinen saattaa tulla raskaaksi. Lisäksi he eivät ole kemmerien välisenä aikana laisinkaan sukupuolisia olentoja. Niinpä seksuaalisuuteen liittyvät valtarakenteet puuttuvat tyystin.

Alkuperäiset hainilaiset vetäytyvät siirtokunnistaan ja jättivät ne kehittymään omaa tahtiaan. Myöhemmin perustettiin hainilaisten kansojen liitto, Ekumeeni, ja aloitettiin kadonneiden kansojen liittäminen yhteisöön. Genly Ai saapuu Ekumeenin lähettiläänä getheniin, planeetalle jonka hän tuntee nimellä Talvi. Normaalia hainilaista keskiarvoa edustavana miehenä planeetan erikoiset yhteiskuntaolot aiheuttavat hänelle suunnattomia sopeutumisvaikeuksia. Kaikki tapakulttuurista moninkertaisia viittauksia ja vihjauksia viljelevään kielenkäyttöön tuntuvat hänestä vierailta ja käsittämättömiltä.

Tasoja ja tyylikeinoja

Pahimmillaan LeGuin sortuu teoksissaan saarnaamiseen ja osoitteluun. Tämä tekee esimerkiksi Maailma, vihreä metsä, -kirjasta varsin raskaan luettavan. Mutta parhaimmilaan LeGuin on suorastaan yliluonnollinen kertoja.

Näennäisesti The Left Hand of Darkness on kerronnaltaan hyvin eleetön, suorastaan karu. Maagisesti lyhyet ja iskevät lauseet kertovat kaiken tarvittavan, ja paljon enemmän. Esimerkki kirjan alusta.

"It is always the year one here. Only the dating of every past and future year changes each New Year's Day, as one counts backwards and forwards from the unitary Now. So it was spring of the Year One in Erhenrang, capital city of Karhide, and I was in peril of my life, and did not know it."

Ja sama suomeksi:

"Täällä on aina vuosi 1. Vain jokaisen kuluneen ja tulevan vuoden numero vaihtuu aina uudenvuodenpäivänä, koska ajan laskeminen tapahtuu taka- ja etuperin yhdestä ja samasta nyt-pisteestä. Oli siis vuoden 1 kevät Erhenrangissa, Karhiden pääkaupungissa, ja minä olin hengenvaarassa enkä tiennyt sitä."

Kääntäjän tekemää työtä ei käy kateeksi. LeGuin lataa kerrontaansa monia eri tasoja, kuten hän esipuheessaankin toteaa.

"The artist deals with what cannot be said in words.

The artist whose medium is fiction does this in words. The novellist says in words what cannot be said in words.

Words can be used thus paradoxically because they have, along with semiotic usage, a symbolic or metaphoric usage. (They also have a sound - a fact the linguistic positivists take no interest in. A sentence or paragraph is like a chord or harmonic sequence in music: its meaning may be more clearly understood by the attentive ear, even though it is read in silence, than by the attentive intellect)."

Näitä keinoja kirjailija myös käyttää, ehkä raivokkaimmin ja mestarillisimmin koko tuotannossaan. Juonen sekaan on sijoitettu getheniläisiä taruja, jotka todella tuntuvat autenttisilta. Katkelma vanhoista getheniläisistä uskonnollisista opetuksista:

"There is neither source nor end, for all things are in the Center of Time. As all the stars may be reflected in a round raindrop falling in the night: so too do all the stars reflect the raindrop. There is neither darkness nor death, for all things are, in the light of the Moment, and their end and their beginning are one."

"Ei ole olemassa alkua eikä loppua, sillä kaikki ovat Ajan Keskikohdassa. Niin kuin kaikki tähdet voivat heijastua yössä putoavasta sadepisarasta, niin voi myös sadepisara heijastua kaikista tähdistä. Ei ole olemassa pimeyttä eikä kuolemaa, sillä Hetken valossa kaikki on olemassa ja kaiken alku ja kaiken loppu on yksi ja sama asia."
Äärimmäinen SF-kirja The Left Hand of Darkness on pelottavalla, nöyräksi tekevällä tavalla loistava kirja. Se ei sorru kertaakaan tyhjäkäyntiin, vaan jokainen kappale ja lause on valjastettu tarinalle. Lisäksi kirja on maagisella tavalla todentuntuinen ajatuskoe äärimmäisen epätodennäköisestä yhteiskunnasta. Esittelyjen jälkeen lukijalle ei juolahda mieleenkään epäillä täydellisesti kaksineuvoisten yhteiskuntaa. Ja kaiken päätteksi kerrotaan vielä päähenkilön kehitystarina hänen sopeutuessaan gethenin oloihin.

"Light is the left hand of darkness
and darkness the right hand of light.
Two are one, life and death, lying
together like lovers in kemmer,
like hands joined together,
like the end and the way."

"Valo on pimeyden vasen käsi
ja pimeys on valon oikea käsi.
Kaksi on yhtä, elämä ja kuolema,
jotka makaavat yhdessä
kuin rakastavaiset kemmerissä,
kuin yhteenliitetyt kädet,
kuin päämäärä ja keino."

* * *

Palautetta? Kysyttävää? Lähetä viesti suoraan kirjoittajalle.
   
edellinen   etusivu    KK-files  seuraava