Katuoja on Kalaksikukon suojeluksessa!

  

KATUOJA

  

Bruce Waynen monologien surkeus


Etusivulle
  

Arviot: 24.2.2004


Katuojassa tällä viikolla:

DC-SPESIAALI 1/2004
Egmont kustannus
Mark Waid, Jeph Loeb, Leinil Yu, Jim Lee, Alex Ross
100 sivua, värillinen



DC-Spesiaali 1/2004

  

Egmont kustannus kokeilee vaihteeksi DC-yhtiön supersankareiden suosiota Suomen markkinoilla. DC-SPESIAALIN ensimmäisessä numerossa näemme kaksi supersankarigenren kantaisää, Teräsmiehen ja Batmanin sekä joukon vierailevia tähtiä. Julkaisun formaatti on herättänyt kummastusta, ja syystä: lehdessä julkaistaan kolmea eri jatkokertomusta neljän ensimmäisen numeron ajan. Vuoden kahdessa viimeisessä numerossa nähdään yhtä tarinaa kussakin. DC-materiaalia sisältäneet Thriller ja Kalma kaatuivat aikanaan, samoin kuin Magic Fantasy -lehtikin. Kaikki olivat antologiamuotoisia lehtiä, joissa julkaistiin useita rinnakkaisia jatkosarjoja, kaikki olivat Egmontin tai sen edeltäjän julkaisemia ja kaikki on lopetettu. Miksi jälleen kokeilla formaattia? Kenties tarkoituksena on esitellä ikoniset sankarit uusille lukijoille kaikki kerralla, mutta supersankariantologioiden historia Suomessa antaa aihetta pessimismiin.

Spesiaalin avaa Mark Waidin kirjoittama Synnyinoikeus-sarja. Sarjakuva alkaa pitkällä jaksolla, jossa kerrataan Teräsmiehen alkuperä: Krypton-planeetan viimeinen eloonjäänyt, joka on lähetetty tuhoutuvalta kotimaailmaltaan Maapallolle. Ilmeisesti Synnyinoikeuden versio Teräsmiehen alkuperästä eroaa jollain tavalla John Byrnen ja tämän edeltäjien versioista, mutta en totta puhuen välitä. Tarina kuitenkin noudattaa tuttua kaavaa: Krypton räjähtää, perhe El on ahdistunut, raketti laukaistaan. Sitä paitsi, supersankarien alkuperätarinoita kerrotaan uudestaan kuin uskonnollisia opinkappaleita kautta historian. Syntyy väistämättä erilaisia tulkintoja, ja niitä seuraavia lahkoja, anteeksi, faneja. Tällä kertaa tarina näyttää ottavan aineksia suositusta Smallville-TV-sarjasta.

Leinil Yu suoriutuu pastori Waidin tarinan kuvittamisesta merkittävästi paremmin kuin reilu vuosi sitten Suomessa nähdyssä X-Men -rupeamassaan. Tällä kertaa hän muun muassa vaivautuu piirtämään taustoja niin, ettei tarinan tapahtumapaikka ole violetti aavikko, kuten X-Men 1/2003:n tarinassa. Ilmeisesti taiteilijalle on tällä kertaa annettu aikaa tehdä työnsä huolella, ja hyvä niin. Tarinan alun Krypton on mainion näköinen tieteisfantasia ja siirtymä Maahan on tehty nokkelasti oikealle suuntautuvan liikkeen avulla.

Episodin jälkimmäinen jakso tapahtuu Afrikassa, nuoren Clark Kentin etsiessä paikallista vähemmistöpoliitikkoa. Jää hämäräksi, mitä tarina-aihiolla on tekemistä Teräsmiehen kanssa. Todennäköisesti Kent oppii jotain olennaista itsestään ja saamme todistaa ns. sankarin matkaa, kun hän heittää Teriksen viitan harteilleen. Synnyinoikeuden alku ei ole kovinkaan vahva. Siitä puuttuu koukku, joka saisi minut haluamaan lisää. Waidilla on kuitenkin yleensä hyviä ideoita supersankaritarinoihinsa, joten jääköön Synnyinoikeus odottamaan tuomiotaan.

Jeph Loebin ja Jim Leen Batman: Hush -tarinakokonaisuutta voi sen sijaan jo alkaa tuomitsemaan. Tässä jaksossa Harley Quinn hyökkää oopperaan, mutta Batman ja Kissanainen ovat sopivasti katsomossa. Seuraa akrobatiaa ja turpiinvetoa. Jeph Loebin tarinankertojan taidot eivät vakuuta. Batman muistelee jälleen kuolleita vanhempiaan ja tuhannesti nähdyt kuvalliset kliseet nähdään vielä kerran: Bruce Waynen äidin helminauha katkeaa, roiston ase, pikku-Bruce vanhempiensa ruumiiden äärellä. Ymmärrän, että alkuperätarina kuuluu olennaisena osana supersankaritarinoihin, mutta rajansa kaikella. Kuolleiden vanhempien märehtiminen kuuluu Batmanin hahmoon, mutta Loeb saa lukijan tuntemaan kuin Batman ei muuta ajattelisikaan. Voitteko kuvitella puhuvanne tämän Bruce Waynen kanssa:

"Kaunis päivä tänään, Bruce."
"Se tuo mieleen kuolleet vanhempani, jotka murhattiin kun olin lapsi."
"Luoja, Wayne, sinä olet surkea."
"Surkea, kuin ryöstäjä joka murhasi vanhempani, kun olin lapsi?"
"Mene pois, Wayne!"
"Kuten vanhempani, pimeällä kujalla, kun oli lapsi?"

Ja niin edelleen. Loeb yrittää keventää tunnelmaa kirjoittamalla hahmojen suihin ooppera-aiheisia sanaleikkejä, jotka ovat anteeksiantamattoman banaaleja.

Jim Lee piirtää, kuin vuosi 1993 olisi täällä taas. Miehet irvistelevät ja naiset yrittävät ystävällisesti vääntäytyä asentoihin, joista lukija voi nähdä hahmojen rinnat ja takapuolen yhtä aikaa. Hyvä, Kissanainen, vielä kymmenen astetta. Noin.

Muuten Leen kuvitus on kivaa pin-up-tyylistä supersankaritaidetta, jota lukee mielellään. Hänen tarinankerrontansa ei ole erityisen luontevaa, josta osasyy saattaa olla Loebin.

Erityismaininnan ansaitsee jakson loppu: hahmo, joka ilmestyi ilman sen suurempaa syytä Waynen elämään ja jonka menneisyyttä on rakennettu takautumissa, kuolee! Shokki! On tuskallisen ilmeistä, että hahmo ei ole vainaa. On myös tuskallisen ilmeistä, miten vähän hahmo kiinnostaa minua, joten on sääli ettei Jokeri tähdännyt päähän.

Lehden viimeinen puolisko koostuu Waidin kirjoittamasta ja Alex Rossin kuvittamasta Valtakunta ja Voima -sarjakuvasta, jossa eläkeikää lähestyvät DC-maailman supersankarit tekevät paluun nuorempien, väkivaltaisempien superolentojen harmiksi. Olen lukenut kokonaisuuden alkukielellä ja huomaan, että mielipiteeni sarjasta ovat niin vahvasti sarjasta kokonaisuutena, että yhden jakson kommentointi tuntuu nyt mahdottomalta. Elokuussa, kun sarja on julkaistu kokonaisuudessaan, aion lukea yhdeltä istumalta koko tarinan uudestaan ja arvioida kokonaisuuden.

SUOSITUS: On mielenkiintoista nähdä, miten DC:n hahmot menestyvät Suomessa. Ennakkoluuloisempienkin Marvel-fanaatikkojen kannattaa tarkastaa DC-Spesiaali: vaikka Loebin ja Leen Batman onkin keskinkertaista tuubaa, on Mark Waidin sarjakuvissa mukavasti ihmeen tuntua. Kelpo supersankarikamaa.



Nyt kun muistan, mainostan toimittamaani Tällä viikolla sarjakuvissa -ajankohtaispalstaa Kvaak.fi -sarjakuvaportaalissa. Käykää lukemassa.



Lehdet luki Otto Sinisalo.

  
Tästä laatikosta voit jättää palautetta Katuojaan.
      

  

Katuoja on epävirallinen webbisivu, jonka sisältö on arvioita ja kritiikkejä. Kaikki mainitut hahmot, nimikkeet ja tuotemerkit ovat haltijoidensa ™ ja ©. Muu sisältö kirjoittajiensa ©.